Klub slovenských turistov Žochár Topoľčany

KST Žochár Topoľčany

Turistický klub priateľov prírody, cyklistiky, lyžovania. Každý je vítaný.

Tlačivo pre 2% dane pre KST Žochár Topoľčany (2024).

Jastrabská skala

Dátum konania: 20. 5. 2023.

Trasa: Bartošova Lehôtka – Jastrabská skala – Jastrabá – Kečka – náučný chodník Rampa – Stará Kremnička, žel. stanica – prameň Grand – Stará Kremnička (15 km).

Odchod: 7,00 z parkoviska pred autobusovou stanicou v Topoľčanoch.
Príchod: cca 17,00 do Topoľčian

Cena za dopravu:

  • dospelí:
    • člen KST – 12 €,
    • nečlen KST – 15 €,
  • deti:
    • člen KST – 10 €,
    • nečlen KST – 12 €.

Prihlásiť sa je potrebné do 16.5.202, peter@zochar.sk, +421 905 609 385.

Uvidíte

Jastrabská skala - nesie názov podľa dediny Jastrabá a pýši sa svojimi priam až kolmými skalnými útesmi. Tento zaujímavý horský masív bol vytvorený stuhnutím lávového prúdu. Železničná zastávka Stará Kremnička má pohnutú históriu i budúcnosť. Pôvodné budovy na zastávke boli postavené v roku 1872 v strmom svahu Kamenice na vysokých oporných múroch. Po zrušení personálneho obsadenia zastávky prišlo k ničeniu objektov vandalmi a poveternostnými vplyvmi. V súčastnosti sú objekty opustené a chátrajú. ŽSR ich plánujú (včítane výhybiek a 2. koľaje) zlikvidovať, pretože na opravu nie sú peniaze. V minulosti sem 2 x do týždňa prichádzal cisternový parný vlak, aby naplnil vodnú jamu, z ktorej sa potom priebežne napájali pravidelné súpravy parnej trakcie.

V máji 1919 pri obsadzovaní Slovenska maďarskou Červenou armádou, Maďari vypravili zo Zvolena do Kremnice pancierový vlak, ktorý sa dostal po tunel Skalica. Ďalej nemohol pokračovať pre porušenú trať, čo využili československý vojaci a za pancierovým vlakom tak isto porušili trať, čím znemožnili vlaku pokračovať v ceste a maďarskí vojaci sa vzdali. V októbri 1944, počas SNP, v čase útoku nemeckých vojsk na povstalecké územie sa do bojov pri obci Stará Kremnička prvýkrát zapojil pancierový vlak Štefánik, ktorý mal  postavenie pri tuneli Kečka, do ktorého sa vždy po paľbe stiahol. Po silnom a sústredenom nemeckom útoku ustúpil do Hronskej Dúbravy. Pri nemeckom útoku bola značne poškodená aj budova žel. stanice Stará Kremnička.

27. 12. 1944  najväčšia tragická udalosť nemeckej armády. Z Vrútok bol vypravený nemecký vojenský transport (37 vagónov plných vojakov, streliva a vojenskej techniky), ktorý mal poškodené brzdy. Vtom čase bol z Hronskej Dúbravy vypravený osobný vlak, ktorý sa mal s transportom križovať v žel. stanici Stará Kremnička. V snahe zabrániť zrážke vlakov, náčelník stanice odklonil nemecký vlak na slepú koľaj, kde v plnej rýchlosti (asi 100 km/h) narazil do železobetónového uzávera. Následne sa vlak vykoľajil, začal horieť a vybuchovať munícia, údajne zahynulo asi 370 nemeckých vojakov, len 7 sa zachránilo. Zahynul aj slovenský rušňovodič so svojim pomocníkom.